Pit Stop, årsplan 3. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Pit Stop 3. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Here I am

Lektioner

18

Fx uge

33-41

I dette kapitel skal vi lære at præsentere os selv og vores familie og sige, hvor gamle vi er. Derudover arbejder vi med fødselsdagsord og vendinger, som man kan bruge til at give og modtage ting. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, der handler om kropsdele og udseende.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne familie, kroppen og fødselsdag. Vi arbejder også med enkle tillægsord (fx short, tall, big, small), tallene 1-10 og de personlige stedord he og she.

Vi kommer bl.a. til at spille små dialoger, skrive ord og korte vendinger, og læse korte tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Animals all Around (1 af 2)

Lektioner

8

Fx uge

43-46

I dette kapitel arbejder vi med dyr og fritidsaktiviteter. Vi skal lære at beskrive forskellige dyr, og vi skal lære at tale om, hvad vi kan lide og ikke lide at lave. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, der leger I Spy.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne dyr, farver og andre enkle tillægsord, og vi bruger vendingerne It is og It has. Vi arbejder også med ord for sports- og fritidsaktiviteter, med det engelske alfabet og med vendinger, der beskriver, hvor mange der er af noget: There is og There are.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Christmas is Coming

Lektioner

8

Fx uge

47-50

I dette kapitel arbejder vi med jul. Vi skal synge engelske julesange og lære om julen i USA og Australien. Vi skal også lære at skrive jule- og nytårskort og at tale om, hvad vi ønsker os i julegave. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor det kommer til at gå Sammys sne-egern ilde.

Vi arbejder især med juleord og med vendinger og hilsener, som man bruger til jul og nytår. Vi arbejder også med ugedagene og tallene 1-31.

Vi kommer bl.a. til at spille små dialoger, synge, skrive jule- og nytårskort og læse korte tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Animals all Around (2 af 2)

Lektioner

10

Fx uge

1-5

I dette kapitel arbejder vi med dyr og fritidsaktiviteter. Vi skal lære at beskrive forskellige dyr, og vi skal lære at tale om, hvad vi kan lide og ikke lide at lave. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, der leger I Spy.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne dyr, farver og andre enkle tillægsord, og vi bruger vendingerne It is og It has. Vi arbejder også med ord for sports- og fritidsaktiviteter, med det engelske alfabet og med vendinger, der beskriver, hvor mange der er af noget: There is og There are.

Vi kommer bl.a. til at spille små dialoger, lege Spelling Bee, skrive ord og korte vendinger, og læse korte tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: On the Move

Lektioner

14

Fx uge

6-13

I dette kapitel arbejder vi især med det at rejse. Vi skal lære tale om, hvordan vi transporterer os forskellige steder hen, og vi skal lære at tale om, hvad klokken er. Vi skal også lære at beskrive, hvor ting er i forhold til andre ting. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, der diskuterer, hvordan de kommer op i bjergene.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne transport, klokken, rum og møbler. Vi arbejder også med forholdsord.

Vi kommer bl.a. til at lave rollespil og spille små dialoger, skrive ord og korte vendinger og læse korte tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Let's Go Shopping!

Lektioner

21

Fx uge

15-25

I dette kapitel arbejder vi især med indkøb. Vi skal lære spørge om vej til forskellige butikker og at spørge, hvor ting ligger, og vi skal lære, hvad man siger, når man køber og sælger ting. Vi skal også lære at tale om, hvilken mad man kan lide og ikke lide, og hvad man godt kunne tænke sig. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy tror, at han er en cowboy-elg.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne ”spørge om vej”, butikker, mad og skoleting. Vi arbejder også med forholdsord og enkle tillægsord, og vi arbejder med vendinger, hvor vi bruger forskellige former af to be (is og are).

Vi kommer bl.a. til at lave rollespil og spille små dialoger, skrive ord og korte vendinger, og læse korte tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.