Pit Stop, årsplan 4. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Pit Stop 4. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Free Time

Lektioner

18

Fx uge

33-41

Dette kapitel handler om, hvad vi laver i vores fritid. Vi skal lære at spørge og fortælle om, hvad vi kan lide at lave, og hvad andre kan lide at lave, og vi skal lære at spørge og fortælle, hvad vi har lyst til at lave, hvornår og hvor. Vi lærer også at fortælle om vejret. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy prøver at finde en sportsgren, som de begge kan deltage i.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne sport og aktiviteter (både navneord og udsagnsord), tidsudtryk og ugedage, vejr, dyr, natur og spørgeord. Vi arbejder også med flertal, ordstilling, datid og to be.

Vi kommer bl.a. til at spille små dialoger, lave et lille interview og læse og skrive små tekster.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Lets' Celebrate (1 af 4) Halloween!

Lektioner

2

Fx uge

43

I teksten Halloween! fra kapitlet Let’s Celebrate! arbejder vi med – ja, Halloween. Vi læser en dialog, hvor amerikanske børn fortæller om deres Halloween – hvordan de klæder sig ud, og hvordan de laver trick-and-treat. Vi synger også den traditionelle Halloween-sang The Ghost of Tom.

Vi arbejder især med Halloween-ord, og vi får bl.a. mulighed for at løse en wordseach, synge en Halloween-chant og lave en Jack-O’-Lantern.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Pets (1 af 3)

Lektioner

4

Fx uge

44-45

I dette kapitel arbejder vi med dyr. Vi skal lære at beskrive forskellige dyr – både hvordan de ser ud, og hvordan de er. Desuden skal vi lære at spørge om og fortælle, hvilke(t) dyr, vi godt kunne tænke os (eller ikke tænke os) at have, og begrunde vores svar (because it …). Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy har fået en myg som kæledyr.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne dyr, tillægsord, spørgeord og forholdsord. Vi arbejder også med stedordene it og they, med to be i nutid og med forskellige slags ordkendskab som fx sætningsopbygning, kongruens, datid og flertal.

Vi kommer bl.a. til at lave og spille små dialoger, skrive små tekster – fx en lille quiz og en annonce – og læse tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Let's Celebrate (2 af 4) Thanksgiving

Lektioner

4

Fx uge

46-47

I de to Thanksgiving-tekster fra kapitlet Let’s Celebrate! læser vi om, hvad Thanksgiving er, og om hvordan man stadig fejrer Thanksgiving med en traditionel Thanksgiving-dinner.

Vi får bl.a. mulighed for at læse og genfortælle en tekst, at arbejde med ord, der har med mad og borddækning at gøre, og at lave og opføre små dialoger og et rollespil fra en Thanksgiving-middag.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Pets (2 af 3)

Lektioner

4

Fx uge

48-49

I dette kapitel arbejder vi med dyr. Vi skal lære at beskrive forskellige dyr – både hvordan de ser ud, og hvordan de er. Desuden skal vi lære at spørge om og fortælle, hvilke(t) dyr, vi godt kunne tænke os (eller ikke tænke os) at have, og begrunde vores svar (because it …). Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy har fået en myg som kæledyr.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne dyr, tillægsord, spørgeord og forholdsord. Vi arbejder også med stedordene it og they, med to be i nutid og med forskellige slags ordkendskab som fx sætningsopbygning, kongruens, datid og flertal.

Vi kommer bl.a. til at lave og spille små dialoger, skrive små tekster – fx en lille quiz og en annonce – og læse tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Let's Celebrate (3 af 4) The Reinmoose

Lektioner

2

Fx uge

50

I tegnefilmen The Reinmoose fra kapitlet Let’s Celebrate! arbejder vi med jul. Egernet Sammy er ved at skrive et brev til julemanden for at få ham til at hyre Sammy og hans ven, elgen Maurice, til at trække kanen i stedet for de sædvanlige rensdyr.

Vi arbejder især med forholdsord, farver, faconer og mønstre og med husord og ord, der har med mad og borddækning at gøre. Vi får bl.a. mulighed for selv at skrive et brev til julemanden, skrive ønskelister og spille et julespil.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Pets (3 af 3)

Lektioner

8

Fx uge

1-4

I dette kapitel arbejder vi med dyr. Vi skal lære at beskrive forskellige dyr – både hvordan de ser ud, og hvordan de er. Desuden skal vi lære at spørge om og fortælle, hvilke(t) dyr, vi godt kunne tænke os (eller ikke tænke os) at have, og begrunde vores svar (because it …). Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy har fået en myg som kæledyr.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne dyr, tillægsord, spørgeord og forholdsord. Vi arbejder også med stedordene it og they, med to be i nutid og med forskellige slags ordkendskab som fx sætningsopbygning, kongruens, datid og flertal.

Vi kommer bl.a. til at lave og spille små dialoger, skrive små tekster – fx en lille quiz og en annonce – og læse tekster og dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: The Wild West (1 af 2)

Lektioner

10

Fx uge

5-10

I dette kapitel skal vi en tur til det vilde vesten. Vi læser bl.a. en Kiowa-legende om The Seven Sisters and the Bear, om Annie Oakley og Pecos Bill, og om hvordan folk i midten af 1800-tallet søgte vestpå for at starte et nyt liv på USA’s vestkyst. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy har fået en My Little Pony, som han insisterer på er levende.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne wild west, tillægsord (modsætninger), tøj og kroppen, og vi stiller spørgsmål med spørgeord. Vi arbejder også med flertal, bøjning af tillægsord, to be og to have i nutid og med datid af både regelmæssige og almindelige uregelmæssige udsagnsord.

Vi kommer bl.a. til at spille små dialoger, beskrive personer, synge, lave en Spelling Bee-konkurrence, skrive små tekster – fx wanted-posters, e-mails, postkort og quiz-spørgsmål – og til at arbejde med billeder og med oplæsning (udtale og intonation).

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Let's Celebrate (4 af 4) The Last Egg

Lektioner

2

Fx uge

11

I teksten The Last Egg fra kapitlet Let’s Celebrate! arbejder vi med påske. Nick og Noras far har gemt påskeæggene indenfor – hjælp dem med at finde det sidste!

Vi arbejder især med forholdsord, farver og faconer/mønstre og med husord og ord, der har med mad og borddækning at gøre. Vi får bl.a. mulighed for at lave vores egen egg hunt og en ordkonkurrence med house words.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: The Wild West (2 af 2)

Lektioner

8

Fx uge

12-16

I dette kapitel skal vi en tur til det vilde vesten. Vi læser bl.a. en Kiowa-legende om The Seven Sisters and the Bear, om Annie Oakley og Pecos Bill, og om hvordan folk i midten af 1800-tallet søgte vestpå for at starte et nyt liv på USA’s vestkyst. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy har fået en My Little Pony, som han insisterer på er levende.

Vi arbejder især med ord inden for emnerne wild west, tillægsord (modsætninger), tøj og kroppen, og vi stiller spørgsmål med spørgeord. Vi arbejder også med flertal, bøjning af tillægsord, to be og to have i nutid og med datid af både regelmæssige og almindelige uregelmæssige udsagnsord.

Vi kommer bl.a. til at spille små dialoger, beskrive personer, synge, lave en Spelling Bee-konkurrence, skrive små tekster – fx wanted-posters, e-mails, postkort og quiz-spørgsmål – og til at arbejde med billeder og med oplæsning (udtale og intonation).

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: The Arctic

Lektioner

18

Fx uge

17-25

I dette kapitel tager vi en tur til Arktis. Vi læser bl.a. om, hvilket område Arktis dækker, og om de to opdagelsesrejsende Robert Peary, der efter eget udsagn var den første, der nåede Nordpolen, og Elham Al-Qasimi, som er den første arabiske kvinde på Nordpolen. Vi læser også om det arktiske dyreliv, om hvordan slædehunde har kunnet afgøre liv og død i det kolde klima, og om hvordan man klæder sig, når man bor i et polarområde. Til slut skal vi se en tegnefilm om egernet Sammy og elgen Maurice, hvor Sammy udfolder sine poetiske evner i et lille digt om narhvalen.

Vi arbejder især med tillægsord og med ord for lande, vejr, dyr, tøj og mad, og vi stiller spørgsmål med spørgeord. Vi arbejder også med ental og flertal og med datid af regelmæssige og uregelmæssige udsagnsord.

Vi kommer bl.a. til at skrive og spille dialoger og interviews, arbejde med læsestrategier og ordforrådsstrategier og skrive tekster – fx dyre-posters, digte, quiz-spørgsmål og skype-dialoger.

Find læringsmål og tegn på læring her.