Pit Stop, årsplan 5. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Pit Stop 5. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: The Race is On!

Lektioner

21

Fx uge

33-39

I dette kapitel er der fart på! Vi skal blandt andet læse om, hvad Nascar racing er, og hvordan bilerne er bygget, og vi kommer også til at læse om de første år af Danica Patricks karriere – hun startede med at køre ræs, da hun var 10, og er stadig den førende kvinde inden for sit felt. Vi møder også Marks far, som er med i The Dakar Rally hvert år, og Chris, som kører motocross, og fortæller om endelig at vinde! Vi læser også om løbet The World Solar Challenge, hvor deltagerne ræser mere end 3.000 km gennem den australske outback – kun på solenergi!

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan bl.a. vælge at lave et interview, skrive en avisartikel og finde informationer på nettet og præsentere dem. Vi kan også arbejde med at finde grundled og udsagnsled og med ordstilling.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Endangered Animals

Lektioner

21

Fx uge

40-47

I dette kapitel arbejder vi med truede dyr. Vi skal blandt andet læse om, hvordan man adopterer en komodovaran. Det kan man gøre i London Zoo, som vi besøger for at høre om det nye anlæg ’Gorilla World’. Vi skal læse om WWF’s indsats for nogle af verdens truede dyr, fx gorillaen, pandaen og sneleoparden, og om, hvordan man selv kan gøre en indsats for at hjælpe de truede dyr, der er tættere på os. Ved Devon i England holder Emma fx øje med en odderfamilie langs en flod.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet og kommer også til at arbejde med forskellige læsestrategier. Desuden kan vi bl.a. vælge at lave et interview, skrive dagbogsnotater og finde informationer om et dyr og præsentere det.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Dragons and Fairies

Lektioner

21

Fx uge

48-4

I dette kapitel læser vi om forskellige væsener. Det er fx vigtigt at vide, om nixies er venlige eller farlige, og hvor man kan møde dem i naturen. Her får vi hjælp med Arthur Spiderwick’s Field Guide. Vi skal bl.a. også læse eventyret om Lusmore and the Fairies og høre Ali fortælle om fantasy-historien Eragon. Og er det egentlig sjovt at være ond? Ja, i rollespil er det sjovere at være en dark elf end et menneske.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet og kommer også til at arbejde med forskellige læsestrategier. Desuden kan vi bl.a. vælge at opføre et rollespil og at besvare forskellige slags spørgsmål til en tekst – fx faktaspørgsmål og spørgsmål, som kræver læsning mellem linjerne.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: York

Lektioner

21

Fx uge

5-12

I dette kapitel skal vi på kulturrejse til York i England. York er berømt for spøgelseshistorier og vikinger, og vi tager med tilbage i historien og får et godt gys. Byen er også kendt for dens fine gamle kostskoler, og vi besøger en all-girl boarding school.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet. Derudover kan vi bl.a. arbejde med at bruge omformuleringer, hvis vi mangler ord, og med at genfortælle en tekst ved at lave en overskrift og et antal stikord. Vi kan fx også arbejde med at argumentere og med at diskutere fordele og ulemper ved kostskoler.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Strange Days

Lektioner

18

Fx uge

13-19

April’s Fools Day, Talk Like a Pirate Day, Bad Hair Day, Red Nose Day – der er masser af mærkelige og sjove dage i den engelsksprogede verden. I dette kapitel læser vi om en række af dem; både de kendte og de mindre ukendte.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet og kommer også til at arbejde med forskellige læsestrategier, fx skimning. Desuden kan vi bl.a. vælge at skrive en kort April Fool’s news story eller beskrive en April Fool’s prank. Vi kan også arbejde med at skrive spørgsmål til en tekst og bruge korrekt ordstilling og prøve at bruge tegninger som hjælp til recitere vers.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Summer Camp

Lektioner

18

Fx uge

20-25

I dette kapitel tager vi med på summer camp i USA. Her kan vi lære at skyde med riffel, sejle i kano og riste marshmellows. Vi skal også læse om, hvorfor nogle børn elsker summer camp, mens andre hader det, og for en sikkerheds skyld får vi også en overlevelsesguide, til hvis vi skulle blive væk i en af de store skove. Vi læser også vandrehistorien om Bigfoot!

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet. Derudover kan vi bl.a. arbejde med at genfortælle historier med vores egne ord, besvare spørgsmål til tekster, som vi har lyttet til flere gange, lave et interview eller i grupper skrive en historie om noget, der er sket på en summer camp.

Find læringsmål og tegn på læring her.