Pit Stop, årsplan 7. klasse

 

Her får du en årsplan og læringsmål for Pit Stop 7. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Animals Hit the Headlines

Lektioner

27

Fx uge

33-41

Fra tid til anden er det dyr og ikke mennesker, der rammer avisernes overskrifter. I dette kapitel læser vi om bloddryppende angreb fra bjørne, hajer og krokodiller og om heltemodige indsatser af kanariefugle, sankthansorme og delfiner.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med forskellige lyttestrategier, fx lytte efter hovedindholdet og notere stikord. Derudover kan vi fx skrive en historie eller nyhedsartikel, arbejde med at give hinanden feedback og finde informationer om et dyr på nettet og præsentere det.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Footprints of the English

Lektioner

24

Fx uge

43-50

De kom, de så, og de satte sig spor i blandt andet Australien og Indien og på Gibraltar og Falklandsøerne. I dette kapitel kigger vi nærmere på den britiske kolonitid og på nogle af de lande, som var eller stadig er en del af Storbritannien.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med forskellige lytte- og sprogindlæringsstrategier, fx at lytte efter væsentlige detaljer og at slå centrale, men ukendte ord op i en ordbog. Derudover kan vi fx lytte til indisk-engelsk udtale, sammenligne træk der er karakteristiske for indisk kultur med vores egen kultur, lave en turistbrochure, arbejde med informationssøgning på nettet og i tekster og arbejde med at revidere vores tekster, så indhold og sprog bliver bedre.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: New Year Around the World

Lektioner

18

Fx uge

1-6

Fem, fire, tre, to … nedtællingen er i gang til nytårsfester kloden rundt. Vi skal bl.a. læse om, hvordan man fejrer nytår i Kina, Afghanistan, Vietnam og New York.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med forskellige lyttestrategier, fx notere stikord. Derudover kan vi fx interviewe hinanden, lave posters og skrive nytårskort, dagbogsopslag og breve om vores nytårstraditioner.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3 + 4: Grrlz / Ladz

Lektioner

18

Fx uge

8-13

I dette forløb arbejder vi med teksterne i Grrlz og/eller Ladz. I Grrlz kan vi læse om, hvad enhver pige bør vide … om sleepover parties, drenge, skatere og alt det andet. Ladz handler om drengene. Big boys don’t cry – eller gør de? Er de så seje, drengene, eller er der også plads til følelser, når de ikke lige spiller rollespil, dyrker sport og alt det andet?

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med forskellige lytte- og læsestrategier. Derudover kan vi fx skrive præsentere et valgfrit emne, som tager udgangspunkt i en af bogens tekster og lave et rollespil med to personer, der diskuterer et emne. Vi kan også arbejde skriftligt med fx at skrive et kort resume af en tekst eller mere frie tekster som fx en artikel til et ungdomsblad, en historie eller et brev.

Find læringsmål og tegn på læring til Grrlz her.
Find læringsmål og tegn på læring til Ladz her.

Kapitel 5: Who dunit?

Lektioner

18

Fx uge

15-20

Puds brillerne og skærp sanserne – nu skal der løses mysterier! I dette kapitel læser vi om både løste og uløste sager og om nutidige sager og om sager, der er gået over i historien, som fx Jack the Ripper, tyveriet af Mona Lisa og The Great Train Robbery.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med forskellige lyttestrategier. Derudover kan vi fx deltage i en klassediskussion om, hvordan unge bør straffes, og skrive en nyhedsartikel og en anmeldelse af vores yndlingskrimiserie. Vi kan også arbejde med at revidere vores egne tekster – både grammatisk så sproget bliver bedre, og hvad angår ordvalget, så sproget bliver mere varieret.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: The Mighty Mississippi

Lektioner

15

Fx uge

21-25

I dette kapitel pakker vi kufferten og rejser ned ad USA’s nok mest kendte flod. Vi læser om floden, om hvordan floden kan flyde over sine breder, og om hvordan mange mennesker hvert år hjælper med at holde vandet og flodbredderne rene og frie for affald. Vi kommer også til at læse et uddrag af Mark Twains klassiker Huckleberry Finn og om moderne raftere, der tager en tur ned ad Mississippi på tømmerflåde.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet. Derudover kan vi fx lave en præsentation af en amerikansk flod og transkribere et dagbogsindslag, vi lytter til. Vi kommer også til at arbejde en del med forskellige lytte- og læsestrategier, sådan at vi kan gå fra en overordnet forståelse af teksten til en mere detaljeret forståelse. Vi kommer også til at lytte til personer, der taler om nære emner med amerikansk sydstatsaccent.

Find læringsmål og tegn på læring her.