Årsplan 8. klasse

 

Her får du en årsplan og læringsmål for Pit Stop 8. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Fame

Lektioner

18

Fx uge

33-38

“Fame is bee; it has a song; it has a sting; ah, too, it has a wing”. Emily Dickinsons berømte digt er stadig aktuelt.
I dette kapitel stiller vi spørgsmål som: Hvad vil det sige at være berømt? Hvilke negative sider kan berømmelsen have? Og hvad kan man blive berømt for?

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan fx lave en mundtlig præsentation af en berømt person og indgå i diskussioner om forskellige aspekter inden for begrebet fame. Vi kan også søge information på nettet og præsentere et selvvalgt idol i et velegnet præsentationsprogram, fx ved hjælp af tekst, lyd, fotos eller film.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Brain Power

Lektioner

18

Fx uge

39-45

I dette kapitel arbejder vi med hovedet: Hvad er hjernen for en størrelse, og hvad er intelligens egentlig? Hvordan er det at have Aspergers syndrom eller at være særligt begavet? Og er der andet intelligent liv i rummet?

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan fx lave en mundtlig præsentation, indgå i diskussioner og opføre rollespil, hvor vi spiller en af personerne fra kapitlets tekster.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Fear Factor

Lektioner

21

Fx uge

46-2

Grufulde gys og overnaturlige hændelser kan fængsle de fleste. Men hvorfor er et godt gys på samme tid afskrækkende og tiltrækkende? Og hvad kan man gøre, hvis man bliver rigtig, rigtig bange? I dette kapitel arbejder vi med gys, frygt, angst og fobier.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan fx lave en mundtlig præsentation og indgå i diskussioner. Vi kan også arbejde skriftligt, bl.a. med at skrive en uhyggelig historie, og vi arbejder med at give og modtage feedback på hinandens tekster.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Cyber Me

Lektioner

21

Fx uge

3-10

Dette kapitel giver os et indblik i computerens og internettets mange muligheder og faldgruber. Hvor meget er vores liv styret af computere? Og hvad sker der, når online-livet og det virkelige liv smelter sammen?

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan fx lave en mundtlig præsentation om safe chatting og indgå i diskussioner om fx internet-dating. Vi kan også arbejde skriftligt, hvor vi fx kan skrive en artikel eller et blogindlæg.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Challenges

Lektioner

21

Fx uge

11-18

Udfordringer kan være store og små. I dette kapitel læser vi om alt fra kapløbet om at komme først til Sydpolen over deltagelse i adventure race-løb og til de små udfordringer, som vi kan støde på i hverdagen, fx at gå med bøjle, kærlighedssorger og gruppepres.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan fx arbejde med informationssøgning på nettet og lave en mundtlig præsentation og indgå i diskussioner om forskellige udfordringer.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: New York

Lektioner

21

Fx uge

19-25

I dette kapitel kan vi udforske en af USA’s mest fascinerende metropoler. Fra Brooklyn til Upper East Side, fra Chinatown til Queens – New York er en smeltedigel af mangfoldige kulturer, spektakulære sportsbegivenheder og eventyrlig madkunst.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kan fx lave en mundtlig præsentation om at bo eller være turist i NY og indgå i diskussioner om byen. Vi får også mulighed for at lytte til amerikansk udtale og for at sammenligne amerikansk og dansk kultur og amerikansk og britisk ordforråd.

Find læringsmål og tegn på læring her.