Pit Stop, årsplan 9. klasse

 

Her får du en årsplan og læringsmål for Pit Stop 9. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Coming of Age

Lektioner

27

Fx uge

33-41

I mange lande markeres overgangen til voksenlivet med ritualer og festligheder. I dette kapitel arbejder vi med emner, der belyser denne overgang mellem at være barn og at være voksen: Hvornår er man rigtig voksen, og hvad indebærer det? I USA betyder kørekortet fx frihed for mange teenagere, men er voksenlivet kun lig med frihed?

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med lytte- og læsestrategier, fx notattagning og ordopslag. Derudover kan vi bl.a. arbejde med præsentationer og diskussioner og skrive jobansøgninger og give og modtage feedback på dem.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Law and Order

Lektioner

24

Fx uge

43-50

Hvorfor har vi brug for love og regler, og hvem sætter rammerne for hvad der er rigtigt og forkert? Hvornår er en straf rimelig, og hvorfor er love forskellige fra land til land? Fx er det ikke alle lande, der dømmer det ulovligt at slå børn. Det er nogle af de spørgsmål, vi kommer til at arbejde med i Law & Order.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med forskellige lyttestrategier, så vi kan forstå væsentlig detaljer i en lyttetekst, og med forskellige læsestrategier, så vi kan læse en længere fagtekst og gengive hovedindholdet. Desuden kan vi bl.a. omskrive en tegneserie til sammenhængende tekst og tilføje en slutning, forberede og gennemføre en præsentation af et af emnerne fra kapitlet, lave rollespil om et butikstyveri og diskutere og argumentere for forskellige synspunkter, fx mht. fysisk afstraffelse af børn.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: California

Lektioner

18

Fx uge

1-6

I dette kapitel lærer vi om Californien, som mere end nogen anden stat er stedet, hvor man kan se den amerikanske drøm gå i opfyldelse. Her i USA’s rigeste stat virker det som om, alle kan blive skuespillere, skuespillere blive politikere og politikere blive berømte. Det var også i Californien, at jagten på guld begyndte, og vi læser den klassiske amerikanske forfatter Jack London’s novelle Canyon of Gold. Vi besøger også Solvang – en by, der blev grundlagt i 1911 af danske immigranter, der ønskede at skabe en dansk folkeskole – og øen Alcatraz, som i mange år blev brugt som fængsel for kendte forbrydere som fx Al Capone. The Golden State har i øvrigt noget af USA’s både smukkeste – og vildeste – natur, og vi tager turen ad Highway 1 og stopper ved forskellige seværdigheder og læser om, hvordan det er at leve med konstant fare for naturkatastrofer som fx jordskælv.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet. Derudover kan vi bl.a. se og lytte til en video om Solvang og gengive fortællerens betragtninger om stedet, skrive en artikel til et rejsemagasin/rejsesite og lave en elektronisk præsentation af en seværdighed.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Rights

Lektioner

18

Fx uge

8-13

I dette kapitel stiller vi skarpt på Rights. Hvilke rettigheder har det enkelte menneske, dyr eller folk? Og har alle ret til alt, eller er der grænser for, hvad man kan sagsøge andre for? Vi læser bl.a. om børns rettigheder, retten til at gå klædt som man vil, retten til at bære våben og om dyrs rettigheder. Vi kan også læse om The Stolen Generation – en hel årgang af australske indfødte børn, der blev fjernet fra deres familier – og et uddrag af Martin Luther King’s berømte tale I have been to the mountaintop, der handler om kampen for lighed mellem forskellige racer.

Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med lytte- og læsestrategier, fx notattagning og ordopslag. Derudover kan vi bl.a. arbejde med diskussioner, hvor vi argumenterer og giver udtryk for vores holdning; skrive fx artikler, historier eller taler; og lave fremstillinger, der både indeholder fakta og personlig stillingtagen.

Find læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Relationships

Lektioner

33

Fx uge

15-25

Hvad er det vigtigste i et familieforhold? Hvad sker der, når et venskab går i stykker? Hvad betyder udseendet for vores forhold til andre? Er der plads til de mere utraditionelle kæreste- og venneforhold og hvad med forholdet mellem menneske og maskiner? I Relationships arbejder vi med mange forskellige former for forhold.
Vi arbejder selvfølgelig med ordforråd inden for emnet, og vi kommer også til at arbejde med lytte- og læsestrategier. Derudover kan vi bl.a. lave et rollespil, forberede og fremlægge en præsentation om robotter og skrive et blog-indlæg for unge om deres relation til deres mobiltelefon. Vi får også mulighed for at arbejde med typiske træk ved amerikansk engelsk og med mere slang-præget sprog.

Find læringsmål og tegn på læring her.