1
Lytning. Eleverne kan opfatte og gengive hovedindholdet af en lyttetekst ved at fastholde fokus på centrale ord.
Copy Sheet 38, Listening, understøtter dette læringsmål. Copy Sheet 2, Grizzly Bears, kan bruges til yderligere træning af dette læringsmål.
2
Sproglæringsstrategier. Eleverne kan fastholde fokus på lytningen, mens de noterer nogle få centrale ord.
3
Samtale. Eleverne kan gennemføre et forberedt interview med udgangspunkt i teksten Dolphins save swimmers from shark attack. Opgaven lægger sig op ad, men svarer ikke helt til 2 Interview the swimmer på side 20 i Task Book.
4
Præsentation. Eleverne kan præsentere et af dyrene i teksten med deres egne ord samt tilføje information om dyret, som de har fundet på nettet. Teksten i bogen suppleres med et eller flere udleverede links fra nettet, fx dette: livescience.com (søg på artiklen Top 10 Animal Recruits in War). Copy Sheet 39, Speaking, understøtter dette læringsmål.
5
Sprogligt fokus. Eleverne kan præsentere deres dyr med en forståelig udtale, hvor de især gør sig umage med en lyd, som udfordrer dem (fx stemt hvisle-s, th eller lignende).
6
Kommunikationsstrategier. Eleverne kan bruge gambitter til at bede om eller uddybe noget, fx:
• Sorry, I didn’t understand…
• Could you explain that?
• Could you give an example?
• What I mean is…
• What I’m trying to say is…
• Let me put it in another way
7
Skrivning. Eleverne kan skrive en sammenhængende tekst i form af en historie eller en nyhedsartikel med mindst tre afsnit ud fra en af teksterne i kapitlet. Opgaven svarer delvist til opgave 4 News Story på side 17 i Task Book.
8
Sproglæringsstrategier. Eleverne kan give hinanden feedback på deres tekster.